dissabte, 27 de gener del 2018

por

La CUP proposa que les dones que ho sol·licitin puguin baixar del bus en un punt intermedi entre dues parades oficials, a les nits, si així es redueix la distància de carrers que haurà de caminar sola fins a arribar a casa.   

La proposta ha estat acordada amb l'Equip de Govern (PSC), així com amb els grups municipials d'ERC i TeC. Per tant, el Ple d'Ajuntament de Terrassa aprovarà demà encarregar l'estudi de viabilitat de la proposta.

L'objectiu és evitar al màxim els punts de l’espai públic que són percebuts com a insegurs per les dones, especialment si els perceben com a afavoridors de possibles agressions sexuals (ja sigui per carrers mal il·luminats per falta de fanals o d’una escassa potència lumínica; indrets inhòspits, carrerons d'escassa concurrència, poca visibilitat en un carrer i creació de pantalles visuals, dificultat d’accés...). 

La mesura, que té un cost zero, també ha estat aprovada aquest mes de gener a la ciutat basca de Bilbao (Biscaia), a proposta del grup municipal d'EH Bildu. "A més a més, no redueix els drets de cap ciutadà, mentre que intenta corregir la vulneració de drets que pateixen les dones. Per què tornant a casa la dones no volen ser valenten, sinó lliures". 

PROPOSTA DE RESOLUCIÓ AL PLE
Marc Medina Mañas, portaveu del Grup Municipal de la Candidatura d’Unitat
Popular, d’acord amb allò que estableixen els articles 57.4 i 73 del Reglament Orgànic
Municipal de l’Ajuntament de Terrassa, presenta la següent proposta de resolució (PR)
per a debatre al Ple d’aquesta Corporació.

EXPOSICIÓ DE MOTIUS.
En el marc d’aprofundir en les polítiques feministes que aconsegueixen afavorir una
Terrassa més inclusiva i igualitària per a totes les persones -amb especial èmfasi en les
dones-, es proposa que la Regidoria de Mobilitat incorpori noves mesures que
garanteixen la seguretat de les dones en l’Espai Públic durant la nit i l’associat al
gaudiment ple i segur de l’oci nocturn.

Es tracta, doncs, de permetre que les dones que ho sol·licitin puguin baixar del bus en
un punt intermedi entre dues parades oficials, si això possibilita una reducció de la
distància de carrers que haurà de caminar sola fins a arribar a casa.

La proposta té per objectiu evitar al màxim els punts de l’espai públic que són percebuts
com a insegurs per les dones, especialment si els perceben com a afavoridors de
possibles agressions sexuals (ja sigui per carrers amb una mala il·luminació provinent
de la falta de fanals o d’un ús d’escassa potència lumínica; indrets inhòspits,
carrerons d'escassa concurrència, poca visibilitat en un carrer i creació de pantalles
visuals, dificultat d’accés...

Atès que aquesta proposta té un cost zero, a nivell econòmic, i per tant és de fàcil
implantació pel que fa al seu pressupost.

Atès que la mesura ja està en marxa com a pla pilot a ciutats com Donostia (Guipúscoa),
mentre que a d’altres s’acaba d’aprovar la seva inclusió, com al municipi de Bilbao
(Biscaia).

Atès que la proposta no redueix els drets de cap altre usuari del servei de busos de
TMESA, però en canvi sí que amplia la percepció de seguretat d’aquelles persones que
pel fet de ser dona corren el risc de patir agressions sexuals a l’espai públic.

Atès que el servei de TMESA realitza serveis de transport públic en horaris nocturns,
tant entre setmana com en el servei especial de Bus Nit (divendres i dissabte), i per tant
té moltes usuàries que potencialment puguin voler utilitzar aquesta nova opció.

Atès que les dones, de vegades, acaben per restringir la seva llibertat de moviments i la
seva disponibilitat a gaudir de tots els indrets de la ciutat, si no tenen garantida una
tornada a casa tranquil·la durant les nits després de gaudir de l’oci nocturn
consubstancial a la vida i especialment a unes franges concretes d’edat.  

Atès que més enllà de l'anàlisi i aplicació d'una mesura d'aquestes característiques a
l'àmbit d'actuació propi de l'Ajuntament de Terrassa, seria interessant destinar esforços
per transmetre aquesta dinàmica de servei, pensant en les usuàries i la seva seguretat, a
les altres administracions i empreses que ofereixen servei de bus nocturn a la nostra
ciutat en línies inter-urbanes. Més tenint en comptes que en aquests trajectes les parades
acostumen a ser escasses i en llocs de poca visibilitat

Atès que aquest Ajuntament va aprovar la declaració de la ciutat com a “Terrassa, ciutat
feminista”, en el ple del passat març de 2016.

És per tots aquests motius que l’Ajuntament de Terrassa, pren els següents acords:
Primer.- La regidoria de Mobilitat estudiarà la possibilitat de crear la “parada
intermèdia” sota demanda, de forma que el conductor/a d’un bus permeti que les dones
baixin del vehicle en un punt intermedi entre dues parades, tot i que sense alterar el
recorregut oficial.
Segon.- La regidoria de Mobilitat consultarà els treballadors de TMESA per conèixer la
seva opinió sobre la proposta, així com acordar amb la plantilla (la qual, en darrer
terme, serà l’encarregada d’aplicar-la) possibles ajustos o esmenes que facin més viable
la implantació de la “parada intermèdia”.
Tercer.- La regidoria de Mobilitat farà consultes amb els ajuntaments que ja hagin
aplicat aquesta mesura (o estiguin a punt de fer-ho), per aprendre de la seva experiència
i no repetir possibles errades detectades en els plans pilot.
Quart.- La regidoria de Mobilitat acordarà els criteris concrets que desenvolupin
aquesta mesura. Com ara l’horari en el qual podrà ser demanat (en tot cas nocturn i si és
amb caràcter diari), el màxim d’aturades extra que es podran realitzar entre parada i
parada oficial; qui podrà baixar en aquell punt, etc.
Cinquè.- Un cop definida la mesura i el seu àmbit d’aplicació, s’obriran converses amb
l’ATM i altres administracions amb competències en Mobilitat per poder fer efectiva la
proposta i la seva aplicació en les línies interurbanes nocturnes que passen per
Terrassa.  A fi d’incorporar a aquestes negociacions la possibilitat de quadrar horaris
entre les línies de transport inter-urbà i les línies de transport municipal, per
evitar  llargues esperes innecessàries de les usuàries en horari nocturn.
No obstant això, l’Ajuntament en Ple resoldrà el més escaient.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada