Els sectors de les flors i de la decoració, més units que mai en aquestes dates, es mostren optimistes amb la campanya de Nadal, tal com es va poder constatar en la 32a edició de les Mercademostracions, celebrades a Mercabarna-Flor. En l’esdeveniment, que marca les tendències en decoració a tot Espanya, es va poder veure com el sector ha volgut proclamar un missatge de positivitat a través de les seves propostes per a aquesta campanya. Per satisfer els diversos àmbits que fan ús de la decoració nadalenca -restauració, oficines, botigues i llars, principalment-, els representants del sector que hi eren presents van optar per unes línies estètiques que tenen per objectiu “demostrar que s’estan començant a deixar enrere els pitjors moments de la crisi”, tal com explica Íngrid Buera, directora d’operacions i comunicació de Mercabarna.
Des del seu punt de vista, “per a aquest 2015 els comerciants han volgut demostrar estèticament que estem en fase de començar a sortir de la crisi a través de l’abundància dels materials i d’una qualitat superior, de l’ús de més colors i de la fortalesa dels tons elegits”. Una aposta que, segons Buera, era necessària “perquè el sector no seguís fent-se petit: s’havia de fer aquest pas endavant”, cosa que en aquesta “passarel·la de moda floral” s’ha posat de manifest. A més, tal com explica l’executiva de Mercabarna, l’ús de flor fresca, que enguany ha estat molt present, és en per ell mateix “una mostra de més luxe, de més qualitat, de més inversió en la decoració”.
Però, lluny de la visió general dels organitzadors, també hi ha les tendències concretes que els floristes i comerciants proposen als clients, que amb les peticions i preferències també marquen els camins que els professionals van seguint. Segons Roser Valls, directora de l’Escola d’Art Floral de Mercabarna-Flor, el resum de les tendències decoratives d’enguany és “l’abundància de materials”. “Mentre que l’any passat un arbre només portava un tipus de bola i un llaç coordinats en brillantor i color, enguany un arbre de Nadal pot portar boles brillants, pinyes de colors mats, cinta rústica, cinta amb puntes... Tot de diferents colors i materials”, explica.
El rosa, nou color de Nadal
Però aquesta tendència no significa barra lliure i hi ha colors predominants. Els que més s’han vist són tres grups: “El format pel verd i el vermell purs, el trio que formen el blanc, el daurat i el plata i, per acabar, la combinació entre rosa coure i rosa i gris pàl·lids”. Aquesta última, però, diu Valls que despuntarà molt més durant les festes de l’any que ve, ja que enguany s’ha vist més com a tendència que no pas com a venda real. El que sí que està guanyant un pes real a les cases catalanes són les decoracions de les taules vestides per menjar i la presència d’algunes plantes que no són les Euphorbia pulcherrima, les conegudes com a ponsèties. En primer lloc, afirma que les taules estan “deixant enrere els centres únics i grossos que ens impedien deixar el gall dindi perquè eren enormes i tot just asseure’ns ens obligaven a apartar-los”. En substitució, diu, ha guanyat força la decoració “petita però contínua, que s’allarga per tota la taula i que, o bé fa menys de 30 centímetres d’alçada, o bé supera els 60”. Unes dimensions que permeten que els comensals puguin parlar sense que un centre els tapi la vista.
En segon lloc, Valls també apunta que noves espècies estan seduint el mercat nadalenc. Per exemple, bulbs com l’amaril·lis, habitualment de color blanc i vermell, o flors més petites, com les que donen les aristees. Però aquestes dues novetats, diu, aigualeixen les tradicions com “regalar un ram de la sort quan, per exemple, es va de visita en aquestes dates o regalar ponsèties quan ja hi ha més relació”. L’especialista també destaca que s’està popularitzant “un trèvol de quatre fulles que, amb un test amb terra, la gent regala molt, per exemple per Cap d’Any, per desitjar sort”.
Un arbre compostable i carregat
Un capítol a banda són els arbres. Segons ha observat Valls, els últims anys moltes persones deixen de comprar pins o avets perquè creuen que “agredeixen la natura comprant-ne un”. Per això recorda que “la gran majoria dels arbres, pins o avets estan cultivats per a l’ús de Nadal”. No obstant, la tendència és que “la gent compri arbres artificials perquè les cases són més petites i els naturals no hi caben bé”. En aquest sentit, la professional recomana que es comprin arbres sintètics, “dels que estan fets de cel·lulosa i es poden reciclar si mai ens en desfem, i que a més no es veuen tan de plàstic”. Entre totes les varietats de l’arbre de Nadal natural, afirma que els avets cada cop es compren més per a exteriors i que “els pins i les branques cobertes de líquens són utilitzats sobretot en interiors”.
Valls afirma que fer-se objectes de decoració a casa és una tendència que aquest any també guanya terreny. Tot i això, afirma, “està molt bé per a un mateix però no tant quan es volen regalar”. En tot cas, al seu compte de YouTube -Rosa Valls Formació- proposa algunes decoracions senzilles i modernes que moltes persones poden preparar a casa seva. Tot i això, insisteix en la seva tesi: “És com quan vols un pastís. Si és per a tu, te’l fas a casa, però si és per a un regal, val més anar a un pastisser. Perquè s’entén que vols quedar bé”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada